Vulling met een dekbed?

• Hubertine

Hoi, ik heb een plaid gemaakt die ik wil vullen/sandwichen met een dekbed. Alleen de plaid is 1,56 m. En de dekbedden zijn meestal 1,40m :(

Heeft iemand daarmee ervaring? Dekbedden (niet te dik) in tweeën knippen? Daarna wordt de plaid geknopt.

http://2.bp.blogspot.com/_-OK2XlcK8q4/S_GVk4nTJwI/AAAAAAAAAZc/lK0qKqDPacw/s1600/mijn+plattelandsplaid.jpg

Zie verder op QuiltWel Ga nu eerst naar de stoffenmarkt. Even snuffelen..

Groetjes

Hubertine

• Ingrid D

de dekbedden van Ikea zijn 1.50 maar dat is nog net iets te krap hé

• JohR

Als ik jou was zou ik eerst eens proberen of je wel met een quiltnaaldje door een dekbed komt. Lijkt me zo dik en stug.

Maar als het lukt heb je een warme quilt. Succes.

JohannaR.

• Ingrid D

Bij de dunne versie van Ikea lukt dat. Ik heb gestikte dekens gemaakt voor de werpkisten van de goldendoodles.

• jeannetta

toch lijkt het me niet echt mooi worden

je krijgt het nooit mooi glad

ik zou gewoon wat dikkere fiberfilt nemen

zou zonde van je mooie stoffen zijn toch

gr jeannetta

• Marjolein Ztm

Je kunt ook een (goedkoop van IKEA) 2-persoons dekbed nemen en deze op maat maken. Lijkt mij niet al te moeilijk. In ieder geval makkelijker dan eerst 2 delen aan elkaar maken.

Eerst op maat maken (omzomen en zo) en dan pas de randen knippen of na het op maken met een (leuke) band afwerken.

Als je van je patchwork een (dekbed?)hoes maakt dat eromheen past is het waarschijnlijk ook makkelijker om het te knopen. Geen idee, maar daar denk ik aan. De hoeken binnen met een bandje vastknopen, dan kan het ook niet zo makkelijk glijden.

Misschien een tip om het dekbed eerst te wassen (geld ook voor het patchwork) voordat je het op maat maakt. Kom je later niet voor verrassingen te staan.

En de rest gebruiken voor vulling van bijpassende kussens?

Hoop dat je het allemaal snapt, anders mail je me maar. (even op mijn onderstreepte naam klikken en dan een persoonlijk bericht sturen)

• Hubertine

Bedankt voor de tips! Het is de bedoeling dat het een dun dekbed wordt. Ikea lijkt mij een goed begin om te gaan kijken. Ik heb net ook de achterkant gekocht. Een effe beige linnen-look stof. En dan knopen met een licht beige of roze lint. De vorderingen zal ik op mijn weblog vertellen. Ik heb op het orginele bericht een foto gezet met het oorspronkelijke model.

groetjes,

Hubertine

• Francisca R.

Hallo Hubertine,

Je kunt hiervoor heel gemakkelijk een dun dekbed nemen, bv. een grotere die je op maat knipt, zoals Marjolein al mailde. Ik heb deze quilt ook ooit gemaakt voor een van m'n nichtjes en ze heeft er jarenlang plezier van gehad.

Veel succes!

gr. Francisca :)

• Hubertine

Dank je Francisca! Leuk om te horen dat er nog iemand deze plaid heeft gemaakt!! :)

Het is voor mij een nieuwe ervaring, ook met het knopen. Jullie zullen het vervolg zien!

groetjes

Hubertine

• ineke h

Even een waarschuwing: noooooit een quilttop wassen in de wasmachine voordat je hem gesandwiched en doorgequilt en afgewerkt hebt!!!

Een quilttop solo wassen levert aan de achterkant (waar de niet-afgewerkte naadtoeslagen zitten) één grote wirwarbal van rafeldraden en pluizen op. Vaak heb je geen naadtoeslag meer, is je hele randje weggerafeld en liggen je blokken weer bijna los! Ik heb die fout één keer gemaakt, een drama, echt. En dat was n.b. bij een quilt, die ik onder grote tijdsdruk aan het maken was. Als dan een groot gedeelte weer opnieuw en gerepareerd moet worden is het stressen, dat kan ik je wel vertellen.

Dus…. een gewaarschuwd mens telt voor 2!

Succes met je quilt,

groet,

Ineke