Quiltlinialen ontwerpen

  • ina klugt

    en o ja: de Marie was ook een slappe liniaal - wanneer je het gaat doen is het handig om stevig materiaal te kiezen.

  • ria de leeuw

    Wat verstaat U onder een “slappe Liniaal”Ik gebruik de “Marie-liniaal”al jaren en ben er tevreden over. m.vr.gr. ria

  • Marjan

    Hallo Ina,

    Ik ben zelf ook een quiltster en heb ook bijna alle inch linialen.

    In mijn omgeving hoorde ik vaak dat de omnigrip linialen te wiebelig zijn, omdat er teveel lijnen op staan. Hierdoor is het idee ontstaan.

    Natuurlijk is het hartstikke persoonlijk wat je prettig vindt om mee te werken.

    Ik moet zeggen dat ik de omnigrip linialen in inches prima vind, maar in centimeters verwarrend.

    En als ik zoek op google, dan zie ik echt niet veel verschillende soorten quiltlinialen in centimeters, behalve dan de olfa en de omnigrip.

    Iets anders: ik wil jullie graag een foto laten zien van de proefdruk die is gemaakt, maar het lukt me niet om 'm er op te zetten.

    Heeft iemand van jullie een tip voor me?

    Groetjes, Marjan

  • Henny

    Allereerst: ik heb wel quiltlinealen in centimeters, maar als je eenmaal snapt hoe inches onderverdeeld zijn is het zó ontzettend veel makkelijker om mee te werken!

    In ieder geval een tikje slipvast, dunne zwarte lijnen afgewisseld met stippellijnen (bijv. doorlopende lijn op de hele centimeters en stippellijn op halve centimeter. Diagonaal op 45 graden zodat je ook makkelijk vierkanten kunt snijden.

    Succes! Henny

  • Miekelis

    ik denk dat je beperkingen hebt als je alleen een cm lineaal hebt, veel patronen zijn in inches en dat moet je echt niet in cm's gaan overzetten, bij een quiltje van 50 x 50 ok, dat gaat nog, maar als je bv een bedquilt maakt dan krijg je hele grote afwijkingen.

    Je moet dus wel een hele goede, bijzondere lineaal ontwerpen, je afzetgebied is ook niet zo groot.

    In Amerika verzint elke quiltster met een noviteit wel een lineaal met wel of niet een boek, maar ja hun afzetgebied is zo groot, dat is nog wel rendabel en de ene lineaal is echt een aanwinst en de andere laat je vervolgens liggen.

    groetjes en succes

    Miekelis