Quilt naaimachine

  • AnsvanDriel

    Mijn naaimachine heeft het begeven. Nu wil ik een nieuwe machine aanschaffen, maar ik wil er ook vaak mee kunnen quilten. Kunnen jullie mij adviseren welke machine(s) fijn werken?

    Hartelijke groet,

    Ans van Driel

  • Carla C. Zeist

    Is zo persoonlijk… zelf zweer ik bij een Bernina maar evenzoveel dames hebben een andere die ook goed voldoen.

    Ga dus naar een naaimachine handel en neem zelf test stukjes stof mee en kijk of je met een goed zichtbare kleur garen (dan kun je de steken goed zien of die mooi zijn) op verschillende machines proef kunt naaien.

    Dan krijg jij zelf misschien een goed gevoel bij een machine.

    Ga niet meteen tot aankoop over denk er goed over na want je hebt zo'n machine weer voor jaren en het is niet zomaar een goedkope aankoop.

    Bij een machine die ook moet quilten zijn natuurlijk de steken belangrijk maar kijk ook naar de ruimte bij de arm daar is verschil in en het is wel zo prettig al die ruimte zo groot mogelijk is.

    Je zult nog wel meer bruikbare tips krijgen hier!

    Succes met het uitzoeken en laar horen wat het is geworden.

  • quiltfan

    Maak een klein testquiltje…..en kijk of de machine waar je voorkeur naar uit gaat alles doet wat je ervan verwacht.

    Ik heb ook een Bernina, en ja….helemaal super! Maar natuurlijk zijn er nog meer hele fijne naaimachines. Het zal ook afhangen van je wensen en budget…..want in naaimachine-land kun je helemaal los gaan!!

    Nog een tip: let ook op de verlichting. Ik heb een machine met LEDverlichting, en voor ouder wordende ogen is dat erg fijn…..

  • Babette

    Hallo Ans,

    Mijn grootste voorkeur gaat ook naar Bernina. Ik had al een Bernina 440 QE (wat tegenwoordig de 550 is). Heeft goede verlichting.

    Nu heb ik ook de Bernina 710. Die quilt nog fijner vanwege de grote arm. Op de kleinere machines kan je ook goed doorquilten hoor, maar de grote arm zorgt er voor dat je minder hoeft te gewichtheffen. Van deze serie bestaat ook nog de 750 en de 780. Over de verlichting heeft Yvonne een heel goed punt. De verlichting op deze machine is fantastisch net een UFO landingsbaan als je ziet hoeveel lampjes er op zitten. Heeeeel fijn!!

    Daarna geef ik de voorkeur aan Pfaff. Liefst de oudere versies waarbij je het spoelhuisje er van voren in zet. Ik vind de machines waarbij je de spoeltjes van boven er in moet zetten altijd minder fijn werken. Ook met het regelen van de spanning.

    Vervolgens vind ik ook de Janome machines goed. Daar weet ik geen nummers van de types van. Ik naai alleen op de Janome als ik machine quiltles geef vandaar.

    Heel veel succes met je zoektocht en vertel je later wat het geworden is??

  • Elly L.

    Ik heb ook de Bernina, maar daar zit een prijskaartje aan, ook de voetjes.

    Ik hoor ook hele goede verhalen over Janome horizon die een stuk goedkoper is.

    Maar maak inderdaad proefjes bij de dealer

  • Kathinca

    Ik heb een husqvarna die mij prima bevalt. Mankeert nooit wat aan en gemakkelijk in het gebruik. Maar een naaimachine is zo persoonlijk dat je zoals hierboven gezegd is beter naar een dealer kunt stappen om verschillende merken en typen te proberen.

  • lottemie

    Hallo Ans,

    Ik verkocht mijn Pfaff quiltexpression 4.0, en kocht een Janome Horizon memory ceaft 8900 qcp. En ik vind het alleen jammer dat ik het niet eerder deed.

    Die Janome werkt ook veel stiller.

    Ik kan ermee in de woonkamer werken terwijl manlief naar het wielrennen kijkt. Ik heb een naaiateliertje, maar zit daar dan alleen, dus liever in de woonkamer.

    Het enige wat ik mis aan mijn Janome, dat ik wel had aan de Pfaff, is dat mijn persvoet automatisch omhoog ging wanneer ik stopte met stikken. Nu moet ik weer telkens mijn hendeltje achteraan de machine omhoog doen. Ik zou natuurlijk ook mijn kniehevel kunnen gebruiken om de voet omhoog te brengen.

    Ik ben zooooooo blij met mijn Janome. Hij is zo gebruiksvriendelijk. De gedrukte handleiding die erbij zit en de dvd zijn overduidelijk. Zeer gedetailleerde uitleg en duidelijke tekeningen.

    Deze machine is gemaakt voor mij, denk ik soms. Het klikt, of beter gezegd, het stikt goed.

    Geen stress meer, ik zet hem aan, en kan uren doorgaan als ik wil.

    Groet

    Lottemie

    Maar het is echt iets persoonlijks . Succes.

    Wat quilten met deze machine betreft ( dus stikken door 3 lagen) , dat heb ik nog niet gedaan.

  • AnsvanDriel

    Ik twijfel nu dus tussen Pfaff quilt expression 4.2 en de Janome memory craft 8900.Gisteren op beide machines genaaid van alles wat. De laatste is iets duurder maar meer accesoires. De eerste heeft automatische voet omhoog, ideaal. Maar de Janome is veel stiller. En wie weet wat de invloed van het vermogen is? De pfaff 90 W en de Janome 50.