Quiltlinialen ontwerpen

  • marjan

    Goedemiddag quiltsters,

    Ik merk dat er een groot aanbod is in quiltlinialen in inches.

    Ik ben bezig om verschillende soorten linialen te laten maken in centimeters en nu is mijn vraag:

    Wat vinden jullie nu fijn aan een quiltliniaal?

    Welke eisen stel je aan een quiltliniaal? Denk bijv. aan lijnverdeling, kleurgebruik, etc.

    Het lijkt me leuk om een liniaal te ontwerpen die echt door Nederlandse quiltsters gebruikt wordt.

    De maten die nu eerst in productie gaan zijn: 15x30 cm, 15x45 cm en 20x20 cm.

    Het eerste ontwerp lijkt de de “Marie”, die niet meer gemaakt wordt. Sommige van jullie kennen die liniaal wel, tenminste, ik kom de vraag hier wel eens tegen.

    Ik hoop ik dat jullie ideeën kan verwerken in mijn ontwerpen.

    Groetjes, Marjan

  • chanita

    Linealen in cm zijn gewoon te koop.

    Worden we dan niet een beetje overvoerd?

    Wat wil je hier nog aan toevoegen?

    http://thewoolbag.com/advanced_search_result.php?keywords=prym+lineaal

  • yvon.v.d

    wat is de “Marie” ??

    groetjes yvon.v.d

  • Mariëtte

    De “Marie” die ik heb is volgens mij 15x60 cm.

  • Esther

    Anti-slip! Dat is voor mij eis nummer één aan een quiltliniaal. Recent kocht ik Invisi-grip van Omnigrid. Dit is een soort plastic laag die je onder je liniaal kunt plakken. Bijna ideaal! Nog idealer is het als een leverancier een quiltliniaal al anti-slip produceert. Omnigrid heeft inmiddels gelukkig wel anti-slip linialen. Marjan hopelijk binnenkort ook. :-)

    Hartelijke groet,

    Esther

  • quiltjanne

    Ja, antislip is zeker handig en voor mij werken zwarte dunne lijnen ( zoals op de marie). Omnigard heeft dikkere gele strepen. Verder zou ik meer lijnen op de halve centimeters willen zien en dan een raster lijkt mij ook niet verkeerd.

    Succes met het verzamelen van info voor de linialen.

  • dini

    hoi Marjan,

    Een lineaal met zwarte lijnen zoals “de Marie” lijkt me fantastisch..!!!

    Groetjes

    Dini

  • marjan

    Bedankt tot nu toe.

    Wat fijn dat er goeie reactie komen.

    De Marie was een bepaald merk en die bestaat uit zwarte lijnen op de hele en halve centimeters.

    Dus niet op de 1/4 en 3/4 cm.

    Een veel gehoorde opmerking is dat die erg rust aan de ogen is maar hij wodt niet meer gemaakt, vandaar dat ik er een variatie op wil maken.

    groetjes, Mrjan

  • Mams TJC

    ja doe mij ook maar een marie!

    ik heb de 15x30 en gebruik hem heel vaak

  • ina klugt

    Wat voor linialen vraag je Marjan - dat is lastig: ik gebruik bij voorkeur inchlinialen: Ik heb Omnigrid ( de gele ) in alle afmetingen maar ook een donker belijnde van Marti Michell. Beiden erg goed qua zicht en belijning. Wat het grote nadeel van de “marie” was: de belijning was te grof en de maten klopten ook niet met de andere merken linialen. Verder zijn er ook wel enthousiaste reacties op de matte linialen van Omnigrid.

    Het voordeel van de inch-linialen is de belijning. 1 inch, 3/4 inch, 1/2 inch, 1/4 inch, 1/8 inch, met alle daar tussenin liggende afmetingen. Voor een vierkante liniaal is 20 x 20cm te klein naar mijn idee. Quiltblokken zijn vaak 25x25 of 30x30cm en met een grote liniaal kun je wel kleiner snijden maar met een kleine liniaal is groter lastig. Het voordeel van de 60cm liniaal is dat je makkelijk repen kunt snijden over de hele breedte van de stof, met de 45 of 30 cm lange liniaal is ook dit weer lastig.

    Dus…………. ben het wel een beetje met Chanita eens: wat denk je toe te voegen wat wij nu nog even niet zien.